Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Khamis, 28 Oktober 2010

31 weEks... (*_*)

Babies



***Sekarang anis pegnen dah 31weeks..

~ Semakin membesar bayi dalam perut, rasa kurang selesa mulai bertambah. Bukan tu jer, kemungkinan juga mungkin hormon akan bertambah n berubah (Perlukan persediaan mental n juga fizikal). Setakat ni rasanya kuat lg.
Dalam minggu ni rasa :-
  • Sukar bernafas, termengah2 jer selalu, ini disebabkan baby mula menghimpit jantung dan paru-paru. Begitu juga buah pinggang dan pangkal rahim (info dr buku, dsbbkan 1st baby so kena la byk membaca coz byk sgt benda pelik yg berlaku kat diri ni bila pegnen)
  • Setiap pegerakkan baby samaada mengeras, menendang @ menggerakkan tangan serta siku amat terasa pada minggu ni. Kerap kencing, rasa sengal pd pangkal rahim.
  • Pada minggu ke-31 ni sudah mula terasa letih sehingga rasa nak tidur pd waktu siang gak. Ni dsbbkan bebanan mulai bertambah (^_^)

~ Dpt rehat n cuti pd waktu skrg amatlah membahagiakan.. heheehh


Info (31 weeks):-

Bayi

- Fizikal bayi lengkap sepenuhnya kecuali sebahagian kecil paru-parunya. Begitu juga pada bahagian otaknya. Otak dikatakan masih dalam proses perkembangan tetapi semakin laju dan bayi skrg boleh mendapat dan memproses maklumat dgn cepat. Bayi juga mula berasa sakit jika kedudukkannya tidak betul. Dia akan bertukar posisi kpd lebih selesa. Berat kini menjangkau 1.4kg dan tingginya pula 40sm.

Tubuh Ibu

- Sesak nafas atau termengah-mengah akan mudah berlaku sekiranya tidak berhenti bergerak. Jadi banyakkan berehat. Jika waktu malam rasa kurang selesa utk bernafas, pastikan pakaian anda tidak terlalu ketat dan panas.

0 ulasan: